Kanadská vláda vyšetruje podozrenie, že si izraelská vláda objednala u súkromnej firmy kampaň, ktorá mala dezinformáciami ovplyvniť verejnú mienku v Kanade v prospech Izraela. Informovala o tom agentúra EFE s odvolaním sa na denník Toronto Star. Denníku informáciu potvrdil hovorca kanadského ministerstva zahraničia. Už minulý týždeň napísali denníky The New York Times (NYT) a Haarec, že Izrael zaplatil kampaň s cieľom získať podporu Američanov pre svoju ofenzívu v Pásme Gazy. Izrael tieto správy podľa kanadskej stanice CBC odmietol.
"Kanadské ministerstvo zahraničia je znepokojené správami o rozdeľujúcej, koordinovanej, islamofóbnej a dezinformačnej kampani zameranej na Kanaďanov a vedenej z platforiem sociálnych sietí," povedal kanadskému denníku hovorca ministerstva. A dodal, že vláda svoje obavy oznámila Tel Avivu.
Izraelská vláda, ktorá od vlaňajšieho októbra vedie v Pásme Gazy vojnu s hnutím Hamas v odvete za jeho teroristický útok na Izrael, si po začatí invázie v Gaze najala izraelskú firmu STOIC, aby "vo veľkom rozsahu" ovplyvňovala verejnú mienku a prominentnú politiku v Spojených štátoch a v Kanade. Túto informáciu priniesli minulý týždeň izraelský Haarec a americký NYT, ktorý sa odvolával okrem iného na štyroch nemenovaných izraelských predstaviteľov.
NYT napísal, že firma STOIC na izraelské zadanie vytvorila stovky falošných proizraelských profilov a niekoľko falošných spravodajských serverov, na ktorých šírila obvinenia z porušovania ľudských práv spáchaných Hamasom a útočila aj na úrad OSN pre palestínskych utečencov UNRWA.
Hamás považujú Izrael, EÚ aj USA za teroristickú organizáciu, úrad UNRWA Izrael dlhodobo kritizuje a tento rok obvinil aj niekoľko jeho pracovníkov, že sa podieľali na teroristickom útoku Hamasu zo 7. októbra na Izrael. Podľa vyšetrovacej komisie OSN ale pre to Izrael neposkytol dôkazy.
Podľa NYT a Haarec bolo cieľom izraelskej kampane v USA a Kanade tiež zdiskreditovať propalestínske organizácie a hnutia.
Server stanice CBC minulý týždeň napísal, že už v marci skupina Digital Forensic Research Lab (DFRLab) amerického think-tanku Atlantická rada (Atlantic Council) vo svojej analýze informovala o kampani vykresľujúcej kanadských moslimov ako hrozbu pre západné hodnoty. Táto kampaň na sociálnych sieťach za pomoci umelej inteligencie (AI) tiež vytvárala dojem, že propalestínski demonštranti v Kanade chcú zaviesť islamské právo šaría, uviedla CBC.
"Sieť, ktorá zahŕňala najmenej 50 účtov na Facebooku, 18 na Instagrame a viac ako sto na sieti X, podporovala protimoslimské a islamofóbne naratívy zamerané na kanadskú verejnosť," uviedla marcová analýza DFRLab. Protimoslimská kampaň podľa tejto analýzy pomocou AI napríklad digitálne upravila fotografie moslimov držiacich transparent tak, že zmenila nápis na ňom na "Šaría pre Kanadu".