Európska únia pokročila v príprave novej regulácie politickej reklamy, keď ministri členských krajín našli spoločné stanovisko pre rokovania o návrhu s Európskym parlamentom. Novinka má občanom priniesť väčší prehľad o pozadí kampaní a o ich zacielení na internetových platformách. Členské štáty však navrhujú niekoľko úprav textu vrátane sprísnenia požiadaviek týkajúcich sa transparentnosti a ochrany osobných údajov.
Európska komisia vlani návrh predložila s cieľom skoncovať s ovplyvňovaním voličov cez skrytú politickú reklamu na internete. Veľké sociálne siete ako facebook v uplynulých rokoch prijímali v tejto veci vlastné pravidlá, exekutíva Únie však stále vidí priestor na manipuláciu a šírenie dezinformácií. Jej plán sa zároveň netýka iba online sféry a obsahuje požiadavky aj na zadávateľa reklamy.
"V prekvitajúcej demokracii by mali občania dostávať objektívne, transparentné a pluralistické informácie bez toho, aby boli manipulovaní. Mali by byť schopní ľahko rozpoznať politické reklamy, predovšetkým online, a vedieť, kto za nimi stojí," uviedol za české predsedníctvo v Rade EÚ minister pre európske záležitosti Mikuláš Bek, ktorý dnešnému rokovaniu na túto tému predsedal.
Nová regulácia vytvára povinnosť pre vydavateľa označovať reklamy zadávané politickými subjektmi alebo v ich záujme, ako aj reklamy o konkrétnej téme navrhnuté s cieľom ovplyvniť voličov. Jasne viditeľný bude musieť byť aj údaj o tom, kto oznámenie zadal, dohľadateľné by mali byť informácie o cene, zdroji financovania či voľbách, kvôli ktorým reklama vznikla.
Členské štáty pri príprave svojej vyjednávacej pozície okrem iného upravili definíciu politickej reklamy, ktorú spojili s procesmi na lokálnej, národnej i celoúnijnej úrovni. Vyžadujú tiež, aby vydavatelia poskytovali viac informácií o zacielení a šírení oznámenia oproti pôvodnému návrhu.
Spôsoby zacielenia politických reklám na internete chce EÚ tiež regulovať. Nové pravidlá by zakázali určovanie cieľovej skupiny na základe najcitlivejších osobných údajov vrátane etnického pôvodu, náboženského presvedčenia či sexuálnej orientácie. Používatelia by mali mať možnosť nájsť informáciu o tom, na základe akých údajov sa im reklamy zobrazujú. Rada EÚ pritom navrhuje, aby platformy museli v súvislosti s využívaním niektorých osobných informácií na účely politickej reklamy žiadať o špecifický súhlas užívateľov.
Európska komisia chce mať nové pravidlá pripravené pre budúce európske voľby, ktoré sa uskutočnia v roku 2024. Ústami svojho podpredsedu Maroša Šefčoviča dnes varovala, že na splnenie tohto cieľa dochádza čas. Pôvodný návrh počítal so nadobudnutím účinnosti nariadenia v apríli 2023, Rada EÚ však teraz presadzuje začiatok platnosti 12 mesiacov po uverejnení textu v úradnom vestníku.
Európsky parlament zatiaľ svoju verziu návrhu neschválil. Očakáva sa, že by sa tak mohlo stať skraja budúceho roka. Až europoslanci prijmú vlastné stanovisko, budú môcť dve inštitúcie EÚ začať rokovania o finálnej podobe textu.