Nezisková organizácia NOYB predložila rakúskemu úradu na ochranu osobných údajov sťažnosť na rozhodnutie americkej spoločnosti Meta Platforms spustiť v Európe platené verzie sociálnych sietí Facebook a Instagram bez zobrazovania reklám. Organizácia v dnešnom oznámení tvrdí, že používatelia tak musia platiť, aby si zachovali svoje "základné právo na ochranu údajov".
Meta spustenie platených verzií služieb ako alternatívy bezplatných služieb s reklamou oznámila v októbri. Firma podľa agentúry Reuters uviedla, že tento krok je v súlade s pravidlami Európskej únie, podľa ktorých musia mať používatelia možnosť rozhodnúť sa, či môžu byť ich osobné údaje zhromažďované a využívané na cielenú reklamu. Mesačné predplatné firma stanovila na 9,99 eura pre užívateľov webových prehliadačov a na 12,99 eura pre užívateľov chytrých telefónov a tabletov s operačnými systémami Android a iOS.
Organizácia NOYB, ktorú založil rakúsky aktivista Max Schrems, sa domnieva, že postup Mety nespĺňa požiadavku EÚ na dobrovoľné poskytnutie súhlasu so zberom dát a cielenou reklamou. "Meta teraz zavádza pravý opak skutočne slobodnej voľby," píše sa v jej vyhlásení. Údaje podľa nej naznačujú, že len zlomok používateľov chce personalizovanú reklamu, ale takmer všetci ju schvália v prípade, že by inak museli za službu platiť.
Organizácia varuje, že pokiaľ bude môcť Meta svoj postup uplatňovať, začnú ju čoskoro napodobňovať konkurenti. "Vzhľadom k tomu, že na priemernom telefóne je nainštalovaných 35 aplikácií, mohla by čoskoro ochrana súkromia na vašom telefóne stáť okolo 8815 eur ročne," píše.
NOYB požaduje, aby rakúsky úrad na ochranu osobných údajov podnikol rýchle kroky na zastavenie nových praktík spoločnosti Meta. Navrhuje tiež, aby úrad firme vymeral pokutu, ktorá by odstrašila konkurentov od napodobnenia jej postupu.